Julpyntning
Julpyntning!
Nu är det jul igen och dags för att göra stallet julfint!
Vi träffas den 27 november kl. 10- ca 12 för att pynta med ris och valfritt pynt. I stallet kommer att finnas granris och pynt, glitter och pepparkakor, men om du vill ha något speciellt pynt får du gärna ta med det själv. Vi hoppas att alla skötare kommer och gör fint hos sin sköthäst!
OBS! Tänk på att inte ta med saker gjort av glas eller tunn plast, då det kan bli farligt för hästarna om pyntet ramlar ner och går sönder.
Frågor? Kontakta Ida Franzén 076-246 05 48 eller Christine Mannewald 070-47 54 331

Nu är det dags för årets spökkväll!




Mötesprotokoll 1 sep 2011
Ungdomsstyrelsesmöte den 1 september 2011 kl 18.00
Mötet öppnas
Ida öppnar mötet
Närvarande
Ida Franzén
Malin Eliasson
Christine Mannewald
Johanna Carlsson
Angelica Carlsson
Cassandra Wu
Tilde Karlsson
Anmäld frånvaro
Vilma Isaksson
Viktoria Nyrop-Sjören
Föregående protokoll
Lästes inte upp
Ärende
Anledningen till mötet var att diskutera hur vi ska förbättra säkerheten på våra aktiviteter. Det inom oråden som barnkalas, prova på ridning, clearrounder samt övriga aktiviteter. Materialet sammanställdes i ett dokument som ska skickas till Therese Franzén för att sedan sättas samman till en krisplan för SRS.
Mötet avslutas
Ida avslutar mötet.
Bilaga Säkerhet angående ungdomssektionens aktiviteter
_____________________ ___________________________ _______________________
Ordförande Ida Franzén Sekreterare Ida Franzén Justerare Malin Eliasson
Säkerhet angående ungdomssektionens aktiviteter
Vid ungdomssektionens aktiviteter är det viktigast att hela tiden ha i åtanken att man ofta arbetar med oerfarna föräldrar och barn i kombination med hästarna. Därför är säkerhetstänk otroligt viktigt!
Prova på ridning
Barnen ska vara utrustade med hjälm och väst innan de är i kontakt med hästarna.
Genom att informera kort för barn och föräldrar innan ridning om ordning och säkerhetsfrågor minskar risken för olyckor.
Det är viktigt att vara många delaktiga under prova på ridningen.
Det är viktigt att det finns en som ansvarar för pärmen och som finns tillhands för frågor.
Det är viktigt att tillämpa ridskolans regler i stall och manege och därför gå ut med hästarna i rätt ordning och då börja med den innersta. Förälder och ryttare ska befinna sig på varsin sida av hästen. Hästarna ställs upp på medellinjen med huvudet från dörren. Viktigt är att hålla en hästlängdsavstånd.
Ridläraren ska stå upp.
Inga stigbyglar bör användas.
Sträva efter en lugn miljö i stall och manege där spring och skrik är förbjudet.
Barnkalas
Barnen ska vara utrustade med hjälm och väst innan de är i kontakt med hästarna.
Genom att informera kort för barnen innan stallet om ordning och säkerhetsfrågor minskar risken för olyckor.
Ha alltid en aktivitetsledare inne hos hästen när barnen borstar.
Låt inte barnen gå med hästarna in till ridhuset, låt dem istället gå dirkt till läktaren.
Inga barn inne i manegen när de andra barnen rider.
Ledare till hästarna.
Ingen galopp
Ridläraren ska stå upp.
Sträva efter en lugn miljö i stall och manege där spring och skrik är förbjudet.
Platsen för lek ska vara utom närhet av hästar.
Ha koll på att föräldrarna till födelsedagsbarnet har telefonnummer till de övriga vårdnadshavare.
Träningstävlingar
Det bör finnas en ansvarig vuxen tillhands eller i närheten.
Vid anmälning ska telefonnummer till vårdnadshavare och ryttaren skrivas upp. Dessa nummer ska sedan finnas hos banchefen eller motsvarande tävlingsansvarig under tävling för att de snabbt ska finnas tillhands om olycka sker.
För att det ska synas vem som är ansvarig för tävlingen är det bra att bära ”tävlingsansvariglappar” på bröstet.
Anslag om hur en tävling går till ska sättas upp i samband med tävling för att informera ryuttare och föräldrar.
Anslag om vad varje funktionärspost innebär ska sättas upp i samband med tävling för att informera ryuttare och föräldrar.
Förhindra ryttarna från att rida i skogen.
Glöm inte att ha koll på ryttare som rider i paddocken.
Ha en funktionär som hjälper till i stallet.
Finna lösningar för parkering om det kommer många utifrån.
I möjligaste mån försöka ha olika in och utsläpp.
Informera om västkrav för de under 18 år i hoppningen och rekommendera om väst i dressyren, genom proposition. Även informera om rekommenderad klädsel.
Ha startider i dressyren för att motverka att ekipagen går ut för tidigt innan ritt.
Om möjligt bör det finnas en sjukvårdare på hopp träningstävlingar.
Övriga aktiviteter
Vidta ett säkerhetstänk och inför varje aktivitet tänka efter vad som krävs för att minimera riskerna.
Ha en förbandslåda tillhands.
Vid anmälning ska telefonnummer till vårdnadshavare och barnet skrivas upp. Numren ska finnas tillhands under aktivitetens gång.
Vid övernattning eller aktivitet som innebär en större säkerhetsrisk bör en vuxen/myndig ansvarig finnas på plats.
Inte tillåta någon vara ensam vid transportering mellan platser.
Ingen ridning utan uppsikt! Ridning ska helst ske inom inhägnad eller med en gående som sällskap.

För er som fortf. är intresserad av bilder från blåbärshoppningen (juni 2011)
tyävrr rensade jag minneskortet från blåbärshoppningen i början av
juli då jag inte trodde fler var intresserade.
Till nästa gång se till att höra av er tidigare.
MVH Ankihh genom US

Us-styrelsen önskar glad sommar!

Mötesprotokoll 19 juni 2011
Mötesprotokoll 2011-06-19
Ida öppnar mötet.
Närvarande:
Ida
Victoria
Angelica
Tilde
Vilma
Johanna
Katarina
Micke
Anmäld frånvaro:
Cassandra
Christine
Oanmäld frånvaro
Malin
Aktiviteter
Laserdome 27 Augusti. Ansvar: Malin, Christine, Cassandra
Övrigt
Vi har diskuterat pengar och kommit fram till att vi ska lägga undan pengar till fälttävlansbanan och vi skulle vilja göra en studieresa till Visingsö.
Nästa möte21 augusti
Ida avslutar mötet.

Blåbärshoppning 11/6-11
och fått se många fina ritter och alla de finns på bild.
Om du skulle vilja ha bilderna som är fotade på dej maila
då till oss ([email protected]) och skriv:
Ditt namn
hästens namn
klass/höjden på hindrena

Styrelsen










Mötesprotokoll 22 maj 2011
Mötesprotokoll 2011-05-22
Ida öppnar mötet.
Närvarande:
Ida
Victoria
Christine
Cassandra
Angelica
Tilde
Johanna
Anmäld frånvaro:
Vilma
Föregående protokoll
Ida läser igenom föregående protokoll.
Anmälningar till övrigt:
pengar
Stora styrelsen
Det var ingen som kunde gå på mötet förra gången, men Angelica och Ida ska gå på möte tisdag den 24 maj.
Måluppfyllelseplan
Vi har uppnått vårt mål med att ha minst 10 anmälningar till två av våra aktiviteter.
Vi ar bestämt att vi ska ha KM möte tisdagen den 18 juli.
Projekt
Fälttävlansbanan – Victoria och Ida har mailat Jan-Erik men han har inte svarat än. De har pratat om att ha fasta hinder som man kan flytta på.
Aktiviteter och resor
Dressyrclearround 28 maj
Hoppclearround 11 juni
Vattenkrig 20 juni
Ansvarsområden
USrummet – inget att tillägga
Filma, fota & hemsidan – Kameran är hemma hos Johanna. Vilma och Tilde har ännu inte skickat in sina presentationer till hemsidan, men ska göra det så fort som möjligt.
Prova på ridning
Det funkar bra.
Barnkalas
Det går bra.
Hoppclearround
Vi har blåbärshoppning den 11 juni.
Dressyrclearround
Den 28 maj.
DUS
Ida ska prata med Carolina.
Övrigt
Pengar – vi har diskuterat vad vi vill göra med våra pengar, men inte riktigt kommit fram till det. Vi ska ha ett till möte om det.
Nästa möte
19 juni
Ida avslutar mötet.

Mötesprotokoll 24/4
Us-möte 24/4-2011 kl:11.30
Mötet öppnas av Ida.
Närvarande: Ida, Johanna, Tilde, Vilma.
Anmäld frånvaro: Anki, Cassandra.
Föregående protokoll: Vi gick igenom dom viktigaste punkterna.
Stora styrelsen: Alva,fälttävlansbanan.
Måluppfyllelse plan: Ida ska prata med Karolina. Vi har haft 2 aktiviteter och det har varit 10 anmälda på båda.
Projekt: terrängbanan….ett nytt alternativ är att använda Stures fält till att bygga lite naturhinder på. Vi avvaktar med slingan.Vickan och Ida pratar ihop sig.
Aktiviteter och resor: Vi hade myskväll och det gick jättebra. Alla ville ha fler myskvällar.Vi har fått klagomål angående säkerheten på påskäggsjakten.
Ansvarsområden: christine har köpt lås och kopierat nycklar. Vi ska ha us-rums-städdag den 22 maj.då är det möte och efter det städar vi us-rummet.
Dus: Vi läser dus nytt. Johanna informerar om att Gunilla vill att us ska sponsra den nya ponnyn.
Ida avslutar mötet.

Mötesprotokoll 27 mars
Mötesprotokoll 27 mars Ida öppnar mötet. Närvarande: Ej närvarande: Föregående protokoll Anmälningar till övrigt Stora styrelsen Måluppfyllelseplan Projekt Aktiviteter och resor De närmsta aktiviteterna är påskäggsjakt och en myskväll på påsklovet. Filma, fota, hemsidan Prova på ridning Barnkalas Hoppclearrounder Dressyrclearrounder DUS Övrigt Ponnyridning 3 april Svensexa Nästa möte Ida avslutar mötet. |

Mötesprotokoll 27 feb 11
Mötesprotokoll 27 februari
Ida öppnar mötet
Närvarande:
Ida Fransen
Angelica Carlsson
Christine Mannewald
Cassandra Wu
Victoria Nyrop-Sjören
Wilma Isaksson
Tilde Karlsson
Sen ankomst/tidig avgång
Johanna Carlsson
Icke anmäld frånvaro:
Malin Eliasson
Föregående protokoll
Ida läste upp föregående protokoll.
Anmälningar till övrigt/protokolljusterare
Victoria är protokolljusterare.
Idas fråga
Stora styrelsen
Ida och Christine har varit på möte, de har pratat om cafeterian. Stora styrelsen vill ha cafeterian öppen och vi kan ringa till stora styrelsen om vi vill ha hjälp med att hålla cafeterian öppen under våra hopp och dressyrtävlingar.
Vi har gjort ett schema över stora styrelsens möten så att alla i us-styrelsen får följa med på stora styrelsens möte tillsammans med Ida. Nästa möte är tisdagen den 1 mars kl. 18.00 och då följer Victoria med Ida.
Tisdag 22 mars kl. 18.00 Ida & Johanna
Tisdag 12 april kl. 18.00 Ida & Tilde, Wilma
Tisdag 3 maj kl. 18.00 Ida & Malin
Tisdag 24 maj kl. 18.00 Ida & Angelica
Måluppfyllelseplan
Vi försöker att jobba på.
Projekt
Fälttävlansbanan – Wilmas pappa vet ett ställe man kan hyra en maskin som hjälper oss att sätta ner stolp, Ida ska prata med Mats.
Fälttävlansgruppen ska träffas och bestämma vilka hinder vi ska ha till banan.
Aktiviteter och resor
Nästa aktivitet är dressyrtävlingen den 5 mars.
Utvärdering av käpphästhoppning
Vi hade 8 anmäningar och 15 starter, och allting gick bra och alla verkade tycka att det var roligt.
Hästlekis
Vi tar ett uppehåll. Victoria kom med förslaget att vi ska sätta upp en intresselapp om vad barnen skulle vilja göra här på anläggningen, så våra aktiviteter blir roligare, Victoria ansvarar för att intresselappen kommer upp snart.
Åsa håller på med föreläsningar och vi har diskuterat vad vi skulle vara intresserade av. Bland annat fälttävlansryttaren Vanja Land, horsemanship, Sharpman pratar om sadelprovning, massage och stretching för både häst och ryttare.
Ansvarsområden
Usrummet – Christine har flyttat ner alla ryktlådor på logen, till den hyllan som de ska stå på och bytt flera lås till skåpen.
Filma/fota/hemsidan – Alla ska skriva presentationer och ta en profilbild till Us hemsida och skicka till Angelica så skickar hon in allas presentationer till hemsidan, snarast.
Prova på ridningen – Allting funkar bra. Det är bara problemet att komma in på kansliet innan prova på ridningarna och hämta pärmen, men Angelica ska försöka se till att hämta pärmen på fredagkvällarna istället. Julia Hallberg ska även stå med inne på lektionerna så hon själv kan ha ridlektioner för hästskötarna.
Förövrigt så är det väldigt många anmälda till prova på ridningarna.
Barnkalas
Johanna och Ida har hand om dom, De kalas som är inplanerade är den 6 mars, 12 mars, 3 april.
Hoppclearround
Förra clearrounden gick bra, och nästa clearround är i slutet av april.
Dressyrclearrounnd.
Nästa dressyrclearround är på lördag.
DUS
Ida ska prata med Carolina.
Övrigt
Årsmöte – DUS har årsmöte i Linköping, vi vill inte åka dit för att gå på mötet.
Kanin - Familjen Seger har tagit hand om kaninen tillsvidare. Cassandra ska prata med Julia Hallberg om hon var intresserad av ta den istället, vill inte Julia ha kaninen så ska Cassandra sätta upp en lapp i stallet om någon vill ha kaninen.
Nästa möte
27 mars
Ida avslutar mötet

Nu är det dags för påskäggsjakt
Onsdagen den 20/4 & torsdagen den 21/4 på påsklovet
är det dags för US årliga påskäggsjakt .
Info och anmälan sitter på anslagstavlan vid logen
i stallet .
Det är väldigt kul att vi har så många anmälningar!

Mötesprotokoll 30 jan 11
Mötesprotokoll 30 januari 2011 1. Ida öppnar mötet. 2. Närvarande Ida Fransen Sen ankomst: Johanna Carlsson 3. Ida berättar om vad som händer och vad man gör i US styrelsen och berättar vilka ansvarsområden som ska delas ut. 4. Ordförande: Ida Fransen 5. Ansvarsområden: Vi beslutade även att vi inte vill köpa någon ny kanin. 6. Vår nästa aktivitet är käpphästhoppningen 22/2-11 som Johanna och Angelica ansvarar för. 7. Årsmötet. 8. Ida avslutar mötet. |

Filma ditt ridpass
Vill du filma ditt ridpass?
Us har införskaffat sig en videokamera som vi vill använda i
utvecklande syfte här på ridskolan. Vi vill hyra ut kameran för att man,
med hjälpa av någon annan, ska kunna filma sig själv och sedan titta
på det i efterhand. På så sätt kan man utveckla sin ridning genom att se
vissa svårigheter som man inte känner när man sitter på hästryggen.
Fortsättningsvis har vi filmat på klubbtävlingar. De filmerna kan vara
kul att spara som minne. Det kommer mer information om det innan nästa
tävlingstillfälle.
Videokameran spelar in på DVD:er som finns att köpa hos oss.
Det är 8cm DVD:er som innehåller 30 minuter speltid. Av dem har vi
två olika sorter:
C DVD
kan man spela in på till DVD:n tar slut. filmen sparas på DVD:n
och kan även föras in i datorn. kostar 30 kronor
CR DVD
kan man spela in fler gånger på eftersom filmen på DVD:n inte
sparas när den förs över till datorn. Den kan därför återanvändas ett antal
gånger. kostar 50 kronor
För att hyra kameran under en dag kostar det 50 kronor. Då medföljer ett
stativ och en väska till kameran. Innan hyrningen sker ska ett konttrakt skrivas där
det står vilka skyldigheter man har om kameran går sönder under tiden man
hyr den.
För bokning av kameran eller frågor kontakta Cassandra Wu på nummer
0738 06 56 74.
