• Aktiviteter
  • Barnkalas
  • Dressyrclearrounder
  • Foton
  • Hoppclearrounder
  • Kamera
  • Mötesprotokoll
  • Projekt
  • Prova på ridning
  • Julpyntning

    Julpyntning!

     

     

    Nu är det jul igen och dags för att göra stallet julfint!

    Vi träffas den 27 november kl. 10- ca 12 för att pynta med ris och valfritt pynt. I stallet kommer att finnas granris och pynt, glitter och pepparkakor, men om du vill ha något speciellt pynt får du gärna ta med det själv. Vi hoppas att alla skötare kommer och gör fint hos sin sköthäst!

     

    OBS! Tänk på att inte ta med saker gjort av glas eller tunn plast, då det kan bli farligt för hästarna om pyntet ramlar ner och går sönder.

     

    Frågor? Kontakta Ida Franzén 076-246 05 48 eller Christine Mannewald 070-47 54 331

    2011-11-13 @ 13:35:29 Permalink Aktiviteter Kommentarer (0) Trackbacks ()


    Nu är det dags för årets spökkväll!





    2011-10-08 @ 16:49:28 Permalink Aktiviteter Kommentarer (0) Trackbacks ()


    Mötesprotokoll 1 sep 2011

    Ungdomsstyrelsesmöte den 1 september 2011 kl 18.00

    Mötet öppnas

    Ida öppnar mötet

    Närvarande

     Ida Franzén 

    Malin Eliasson

    Christine Mannewald

    Johanna Carlsson

    Angelica Carlsson

    Cassandra Wu

    Tilde Karlsson 

    Anmäld frånvaro

    Vilma Isaksson

    Viktoria Nyrop-Sjören

    Föregående protokoll

    Lästes inte upp

    Ärende

    Anledningen till mötet var att diskutera hur vi ska förbättra säkerheten på våra aktiviteter. Det inom oråden som barnkalas, prova på ridning, clearrounder samt övriga aktiviteter. Materialet sammanställdes i ett dokument som ska skickas till Therese Franzén för att sedan sättas samman till en krisplan för SRS.

    Mötet avslutas 

     Ida avslutar mötet. 

    Bilaga   Säkerhet angående ungdomssektionens aktiviteter

     

    _____________________  ___________________________  _______________________

    Ordförande Ida Franzén           Sekreterare Ida Franzén       Justerare Malin Eliasson

    Säkerhet angående ungdomssektionens aktiviteter

    Vid ungdomssektionens aktiviteter är det viktigast att hela tiden ha i åtanken att man ofta arbetar med oerfarna föräldrar och barn i kombination med hästarna. Därför är säkerhetstänk otroligt viktigt!

    Prova på ridning

    Barnen ska vara utrustade med hjälm och väst innan de är i kontakt med hästarna. 

    Genom att informera kort för barn och föräldrar innan ridning om ordning och säkerhetsfrågor minskar risken för olyckor.

    Det är viktigt att vara många delaktiga under prova på ridningen.

    Det är viktigt att det finns en som ansvarar för pärmen och som finns tillhands för frågor.

    Det är viktigt att tillämpa ridskolans regler i stall och manege och därför gå ut med hästarna i rätt ordning och då börja med den innersta. Förälder och ryttare ska befinna sig på varsin sida av hästen. Hästarna ställs upp på medellinjen med huvudet från dörren. Viktigt är att hålla en hästlängdsavstånd. 

    Ridläraren ska stå upp.

    Inga stigbyglar bör användas.

    Sträva efter en lugn miljö i stall och manege där spring och skrik är förbjudet.

    Barnkalas

     Barnen ska vara utrustade med hjälm och väst innan de är i kontakt med hästarna. 

    Genom att informera kort för barnen innan stallet om ordning och säkerhetsfrågor minskar risken för olyckor.

    Ha alltid en aktivitetsledare inne hos hästen när barnen borstar.

    Låt inte barnen gå med hästarna in till ridhuset, låt dem istället gå dirkt till läktaren.

    Inga barn inne i manegen när de andra barnen rider.

    Ledare till hästarna.

    Ingen galopp

    Ridläraren ska stå upp.

    Sträva efter en lugn miljö i stall och manege där spring och skrik är förbjudet.

    Platsen för lek ska vara utom närhet av hästar.

    Ha koll på att föräldrarna till födelsedagsbarnet har telefonnummer till de övriga vårdnadshavare. 

    Träningstävlingar 

    Det bör finnas en ansvarig vuxen tillhands eller i närheten.

    Vid anmälning ska telefonnummer till vårdnadshavare och ryttaren skrivas upp. Dessa nummer ska sedan finnas hos banchefen eller motsvarande tävlingsansvarig under tävling för att de snabbt ska finnas tillhands om olycka sker. 

    För att det ska synas vem som är ansvarig för tävlingen är det bra att bära ”tävlingsansvariglappar” på bröstet.

    Anslag om hur en tävling går till ska sättas upp i samband med tävling för att informera ryuttare och föräldrar. 

    Anslag om vad varje funktionärspost innebär ska sättas upp i samband med tävling för att informera ryuttare och föräldrar. 

    Förhindra ryttarna från att rida i skogen.

    Glöm inte att ha koll på ryttare som rider i paddocken. 

    Ha en funktionär som hjälper till i stallet.

    Finna lösningar för parkering om det kommer många utifrån.

    I möjligaste mån försöka ha olika in och utsläpp.

    Informera om västkrav för de under 18 år i hoppningen och rekommendera om väst i dressyren, genom proposition. Även informera om rekommenderad klädsel. 

    Ha startider i dressyren för att motverka att ekipagen går ut för tidigt innan ritt.

    Om möjligt bör det finnas en sjukvårdare på hopp träningstävlingar.

    Övriga aktiviteter

    Vidta ett säkerhetstänk och inför varje aktivitet tänka efter vad som krävs för att minimera riskerna.

    Ha en förbandslåda tillhands.

    Vid anmälning ska telefonnummer till vårdnadshavare och barnet skrivas upp. Numren ska finnas tillhands under aktivitetens gång.

    Vid övernattning eller aktivitet som innebär en större säkerhetsrisk bör en vuxen/myndig ansvarig finnas på plats.

    Inte tillåta någon vara ensam vid transportering mellan platser.

    Ingen ridning utan uppsikt! Ridning ska helst ske inom inhägnad eller med en gående som sällskap.

    2011-09-07 @ 14:06:05 Permalink Mötesprotokoll Kommentarer (0) Trackbacks ()


    För er som fortf. är intresserad av bilder från blåbärshoppningen (juni 2011)

    tyävrr rensade jag minneskortet från blåbärshoppningen i början av

    juli då jag inte trodde fler var intresserade.

    Till nästa gång se till att höra av er tidigare.

    MVH Ankihh genom US

    2011-08-08 @ 16:54:52 Permalink Foton Kommentarer (0) Trackbacks ()


    Us-styrelsen önskar glad sommar!

    Us-styrelsen önskar glad sommar!
    2011-07-14 @ 11:57:47 Permalink Styrelsen Kommentarer (0) Trackbacks ()


    Mötesprotokoll 19 juni 2011

    Mötesprotokoll 2011-06-19

     Ida öppnar mötet.

    Närvarande:

    Ida

    Victoria

    Angelica

    Tilde

    Vilma

    Johanna

    Katarina

    Micke

    Anmäld frånvaro:

    Cassandra

    Christine

     Oanmäld frånvaro

    Malin 

    Aktiviteter

    Laserdome 27 Augusti. Ansvar: Malin, Christine, Cassandra

    Övrigt

    Vi har diskuterat pengar och kommit fram till att vi ska lägga undan pengar till fälttävlansbanan och vi skulle vilja göra en studieresa till Visingsö.

    Nästa möte21 augusti

    Ida avslutar mötet.

    2011-06-19 @ 12:47:28 Permalink Mötesprotokoll Kommentarer (0) Trackbacks ()


    Blåbärshoppning 11/6-11

    Vi har idag haft vår blåbärshoppning från markbom till "höghus"
    och fått se många fina ritter och alla de finns på bild.

    Om du skulle vilja ha bilderna som är fotade på dej maila
    då till oss ([email protected]) och skriv:

    Ditt namn
    hästens namn
    klass/höjden på hindrena
    2011-06-11 @ 19:10:55 Permalink Hoppclearrounder Kommentarer (0) Trackbacks ()


    Styrelsen









    2011-05-31 @ 19:41:10 Permalink Styrelsen Kommentarer (0) Trackbacks ()


    Mötesprotokoll 22 maj 2011

    Mötesprotokoll 2011-05-22

     

    Ida öppnar mötet.

     

    Närvarande:

    Ida

    Victoria

    Christine

    Cassandra

    Angelica

    Tilde

    Johanna

     

    Anmäld frånvaro:

    Vilma

     

    Föregående protokoll

    Ida läser igenom föregående protokoll.

     

    Anmälningar till övrigt:

    pengar

     

    Stora styrelsen

    Det var ingen som kunde gå på mötet förra gången, men Angelica och Ida ska gå på möte tisdag den 24 maj.

     

    Måluppfyllelseplan

    Vi har uppnått vårt mål med att ha minst 10 anmälningar till två av våra aktiviteter.

    Vi ar bestämt att vi ska ha KM möte tisdagen den 18 juli.

     

    Projekt

    Fälttävlansbanan – Victoria och Ida har mailat Jan-Erik men han har inte svarat än. De har pratat om att ha fasta hinder som man kan flytta på.

     

    Aktiviteter och resor

    Dressyrclearround 28 maj

    Hoppclearround 11 juni

    Vattenkrig 20 juni

    Ansvarsområden

    USrummet – inget att tillägga

    Filma, fota & hemsidan – Kameran är hemma hos Johanna. Vilma och Tilde har ännu inte skickat in sina presentationer till hemsidan, men ska göra det så fort som möjligt.

    Prova på ridning

    Det funkar bra.

    Barnkalas

    Det går bra.

    Hoppclearround

    Vi har blåbärshoppning den 11 juni.

    Dressyrclearround

    Den 28 maj.

    DUS

    Ida ska prata med Carolina.

    Övrigt

    Pengar – vi har diskuterat vad vi vill göra med våra pengar, men inte riktigt kommit fram till det. Vi ska ha ett till möte om det.

    Nästa möte

    19 juni

    Ida avslutar mötet.

    2011-05-22 @ 12:42:29 Permalink Mötesprotokoll Kommentarer (0) Trackbacks ()


    Mötesprotokoll 24/4

    Us-möte 24/4-2011 kl:11.30

     Mötet öppnas av Ida.

    Närvarande: Ida, Johanna, Tilde, Vilma.

    Anmäld frånvaro: Anki, Cassandra.

    Föregående protokoll: Vi gick igenom dom viktigaste punkterna.

    Stora styrelsen: Alva,fälttävlansbanan.

    Måluppfyllelse plan: Ida ska prata med Karolina. Vi har haft 2 aktiviteter och det har varit 10 anmälda på båda.

    Projekt: terrängbanan….ett nytt alternativ är att använda Stures fält till att bygga lite naturhinder på. Vi avvaktar med slingan.Vickan och Ida pratar ihop sig.

    Aktiviteter och resor: Vi hade myskväll och det gick jättebra. Alla ville ha fler myskvällar.Vi har fått klagomål angående säkerheten på påskäggsjakten.

    Ansvarsområden: christine har köpt lås och kopierat nycklar. Vi ska ha us-rums-städdag den 22 maj.då är det möte och efter det städar vi us-rummet.

    Dus: Vi läser dus nytt. Johanna informerar om att Gunilla vill att us ska sponsra den nya ponnyn.

    Ida avslutar mötet.

    2011-05-22 @ 12:05:05 Permalink Mötesprotokoll Kommentarer (0) Trackbacks ()


    Mötesprotokoll 27 mars

    Mötesprotokoll 27 mars

    Ida öppnar mötet.

    Närvarande:
    Ida Fransen
    Christine Mannewald
    Johanna Carlsson
    Angelica Carlsson
    Cassandra Wu
    Victoria N-S
    Tilde Karlsson
    Vilma Isaksson

    Ej närvarande:
    Malin Eliasson

    Föregående protokoll
    Ida läste upp föregående protokoll.

    Anmälningar till övrigt
    Lekstugan/kaninhuset
    Ponnyridning
    ¾
    Svensexa?

    Stora styrelsen
    På tisdag följer Tilde och Vilma med Ida på styrelsemötet.
    På förra mötet så pratade de om terrängbanan och lite andra aktiviteter.

    Måluppfyllelseplan
    Det enda som vi inte jobbar med är att vårt mål är att carolina aronsson ska vara med på minst 2 möten detta år, men Ida ska ta kontakt med henne.

    Projekt
    Fälttävlansbanan
    vi har diskuterat om stängslet runt terrängbanan och kommit fram till att vi ska prata med Gunilla om vad hon tänker och att vi ska prata med någon fälttävlansbanbyggare som kan kolla på slingan vi har tänkt oss.

    Aktiviteter och resor
    Victoria har satt upp en intresselapp och de aktiviteter som folk vill göra helst myskväll, spökkväll, hopp/dressyrclearrounder, påskäggsjakt, barbackahoppning, gymkhana, ryckttävling.

    De närmsta aktiviteterna är påskäggsjakt och en myskväll på påsklovet.
    Påskäggsjakt – Angelica, Victoria, Tilde och Vilma som anordnas på påsklovet den 21 april.
    Myskväll – Ida, Christine tisdagen den 19 april.
    Ansvarsområde
    US rummet
    Christine har varit och kopierat nyklar.

    Filma, fota, hemsidan
    Angelica har gjort en mall för hur US hemsida mall ska se ut.
    Cassandra ska film på nästa tävling.

    Prova på ridning
    Allt går bra.

    Barnkalas
    Allt går bra, nästa barnkalas är den 3 april.

    Hoppclearrounder
    Nästa clearround är den 11 juni.

    Dressyrclearrounder
    Nästa clearround är den 28 maj.

    DUS
    Ida ska ringa Carolina.

    Övrigt
    Lekstugan/kaninhuset
    Vi planerar att riva den på påsklovet men vi ska prata med stora styrelsen först innan vi bestämmer något om huset.

    Ponnyridning
    Den 8 maj är det ponnyridning nere på stan. Cassandra, Tilde och Vilma har lovat att hjälpa till.

    3 april
    Träff med styrelsen, US och massor av folk på arken kl. 10.00

    Svensexa
    Peter har ringt till Ida och frågade om vi skulle tänka oss att anordna en svensexa som innehåller ridning, den 28 maj. Ida och Cassandra har ansvar för den.

    Nästa möte
    24 april. Johanna bakar.

    Ida avslutar mötet.

    2011-04-10 @ 21:39:24 Permalink Mötesprotokoll Kommentarer (0) Trackbacks ()


    Mötesprotokoll 27 feb 11

    Mötesprotokoll 27 februari

    Ida öppnar mötet

    Närvarande:
    Ida Fransen
    Angelica Carlsson
    Christine Mannewald
    Cassandra Wu
    Victoria Nyrop-Sjören
    Wilma Isaksson
    Tilde Karlsson

    Sen ankomst/tidig avgång
    Johanna Carlsson

    Icke anmäld frånvaro:
    Malin Eliasson

    Föregående protokoll
    Ida läste upp föregående protokoll.

    Anmälningar till övrigt/protokolljusterare
    Victoria är protokolljusterare.
    Idas fråga

    Stora styrelsen
    Ida och Christine har varit på möte, de har pratat om cafeterian. Stora styrelsen vill ha cafeterian öppen och vi kan ringa till stora styrelsen om vi vill ha hjälp med att hålla cafeterian öppen under våra hopp och dressyrtävlingar.
       Vi har gjort ett schema över stora styrelsens möten så att alla i us-styrelsen får följa med på stora styrelsens möte tillsammans med Ida. Nästa möte är tisdagen den 1 mars kl. 18.00 och då följer Victoria med Ida.
    Tisdag 22 mars kl. 18.00 Ida & Johanna
    Tisdag 12 april kl. 18.00 Ida & Tilde, Wilma
    Tisdag 3 maj kl. 18.00 Ida & Malin
    Tisdag 24 maj kl. 18.00 Ida & Angelica

    Måluppfyllelseplan
    Vi försöker att jobba på.

    Projekt
    Fälttävlansbanan – Wilmas pappa vet ett ställe man kan hyra en maskin som hjälper oss att sätta ner stolp, Ida ska prata med Mats.
    Fälttävlansgruppen ska träffas och bestämma vilka hinder vi ska ha till banan.
      
    Aktiviteter och resor
    Nästa aktivitet är dressyrtävlingen den 5 mars.
    Utvärdering av käpphästhoppning
    Vi hade 8 anmäningar och 15 starter, och allting gick bra och alla verkade tycka att det var roligt.
    Hästlekis
    Vi tar ett uppehåll. Victoria kom med förslaget att vi ska sätta upp en intresselapp om vad barnen skulle vilja göra här på anläggningen, så våra aktiviteter blir roligare, Victoria ansvarar för att intresselappen kommer upp snart.
       Åsa håller på med föreläsningar och vi har diskuterat vad vi skulle vara intresserade av. Bland annat fälttävlansryttaren Vanja Land, horsemanship, Sharpman pratar om sadelprovning, massage och stretching för både häst och ryttare.

    Ansvarsområden
    Usrummet – Christine har flyttat ner alla ryktlådor på logen, till den hyllan som de ska stå på och bytt flera lås till skåpen.
    Filma/fota/hemsidan – Alla ska skriva presentationer och ta en profilbild till Us hemsida och skicka till Angelica så skickar hon in allas presentationer till hemsidan, snarast.
    Prova på ridningen – Allting funkar bra. Det är bara problemet att komma in på kansliet innan prova på ridningarna och hämta pärmen, men Angelica ska försöka se till att hämta pärmen på fredagkvällarna istället. Julia Hallberg ska även stå med inne på lektionerna så hon själv kan ha ridlektioner för hästskötarna.
    Förövrigt så är det väldigt många anmälda till prova på ridningarna.
    Barnkalas
    Johanna och Ida har hand om dom, De kalas som är inplanerade är den 6 mars, 12 mars, 3 april.
    Hoppclearround
    Förra clearrounden gick bra, och nästa clearround är i slutet av april.
    Dressyrclearrounnd.
    Nästa dressyrclearround är på lördag.

    DUS
    Ida ska prata med Carolina.

    Övrigt
    Årsmöte
    – DUS har årsmöte i Linköping, vi vill inte åka dit för att gå på mötet.
    Kanin - Familjen Seger har tagit hand om kaninen tillsvidare. Cassandra ska prata med Julia Hallberg om hon var intresserad av ta den istället, vill inte Julia ha kaninen så ska Cassandra sätta upp en lapp i stallet om någon vill ha kaninen.

    Nästa möte
    27 mars

    Ida avslutar mötet

    2011-04-10 @ 21:38:29 Permalink Mötesprotokoll Kommentarer (0) Trackbacks ()


    Nu är det dags för påskäggsjakt

    Onsdagen den 20/4 & torsdagen den 21/4 på påsklovet
    är det dags för US årliga påskäggsjakt .

    Info och anmälan sitter på anslagstavlan vid logen
    i stallet .

    Det är väldigt kul att vi har så många anmälningar!

    2011-04-06 @ 17:57:03 Permalink Aktiviteter Kommentarer (0) Trackbacks ()


    Mötesprotokoll 30 jan 11

    Mötesprotokoll 30 januari 2011

    1. Ida öppnar mötet.

    2. Närvarande

    Ida Fransen
    Malin Eliasson
    Tilde Karlsson
    Angelica Carlsson
    Cassandra Wu
    Viktoria Nyrop-Sjören
    Vilma Isaksson

    Sen ankomst:

    Johanna Carlsson
    Christine Mannevald

    3. Ida berättar om vad som händer och vad man gör i US styrelsen och berättar vilka ansvarsområden som ska delas ut.

    4. Ordförande: Ida Fransen
        Vice ordförande: Johanna Carlsson
        Sekreterare: Angelica Carlsson
        Vice sekreterare: Viktoria Nyrop – Sjören
        Kassör: Christine Mannevald
        Vice Kassör: Malin Eliasson

    5. Ansvarsområden:
    US rummet – Christine & Malin
    Kamera/webbsidan – Cassandra
    Prova på ridning: Angelica, Johanna, Vilma & Tilde
    Barnkalas: Ida & Johanna
    Dressyr clearrounder – Ida, Tanya, Linnea, Angelica & Cassandra
    Hopp clearrounder – Johanna, Christine, Viktoria
    Terrängbanan – Ida, Rebecka & Viktoria.

    Vi beslutade även att vi inte vill köpa någon ny kanin.

    6. Vår nästa aktivitet är käpphästhoppningen 22/2-11 som Johanna och Angelica ansvarar för.

    7. Årsmötet.
    Vi beslutade att vi ska utmana stora styrelsen med fångarna på årsmötet.
    Ida och Viktoria anordnar utmaningen.
    Förslag:
    Vem är gladast – äta en citron
    Vem är segast – äta colaremmar
    Flaskan och doppa pennan
    Utslagningslek: Alla står på en matta och ska sedan försöka vända på mattan utan att någon trampar utanför den.
    Johanna och Ida ansvarar för musiken.

    8. Ida avslutar mötet.

    2011-04-06 @ 17:53:44 Permalink Mötesprotokoll Kommentarer (0) Trackbacks ()


    Filma ditt ridpass

    Vill du filma ditt ridpass?
    Us har införskaffat sig en videokamera som vi vill använda i
    utvecklande syfte här på ridskolan. Vi vill hyra ut kameran för att man,
    med hjälpa av någon annan, ska kunna filma sig själv och sedan titta
    på det i efterhand. På så sätt kan man utveckla sin ridning genom att se
    vissa svårigheter som man inte känner när man sitter på hästryggen.
    Fortsättningsvis har vi filmat på klubbtävlingar. De filmerna kan vara
    kul att spara som minne. Det kommer mer information om det innan nästa
    tävlingstillfälle.

    Videokameran spelar in på DVD:er som finns att köpa hos oss.
    Det är 8cm DVD:er som innehåller 30 minuter speltid. Av dem har vi
    två olika sorter:

    C DVD
    kan man spela in på till DVD:n tar slut. filmen sparas på DVD:n
    och kan även föras in i datorn. kostar 30 kronor


    CR DVD
    kan man spela in fler gånger på eftersom filmen på DVD:n inte
    sparas när den förs över till datorn. Den kan därför återanvändas ett antal
    gånger. kostar 50 kronor

    För att hyra kameran under en dag kostar det 50 kronor. Då medföljer ett
    stativ och en väska till kameran. Innan hyrningen sker ska ett konttrakt skrivas där
    det står vilka skyldigheter man har om kameran går sönder under tiden man
    hyr den.

    För bokning av kameran eller frågor kontakta Cassandra Wu på nummer
    0738 06 56 74.

    2011-04-06 @ 17:51:49 Permalink Kamera Kommentarer (0) Trackbacks ()


    Sök bland våra inlägg
    Vad händer i US
    • Julpyntning
    • Nu är det dags för årets spökkväll!
    • Mötesprotokoll 1 sep 2011
    • För er som fortf. är intresserad av bilder från blåbärshoppningen (juni 2011)
    • Us-styrelsen önskar glad sommar!
    • Mötesprotokoll 19 juni 2011
    • Blåbärshoppning 11/6-11
    • Styrelsen
    • Mötesprotokoll 22 maj 2011
    • Mötesprotokoll 24/4
    • Mötesprotokoll 27 mars
    • Mötesprotokoll 27 feb 11
    • Nu är det dags för påskäggsjakt
    • Mötesprotokoll 30 jan 11
    • Filma ditt ridpass
    • Datum för prova på ridning våren 11
    • Barnkalas till häst
    Kategorier
    • Aktiviteter
    • Barnkalas
    • Dressyr clearrounder
    • Foton
    • Hoppclearrounder
    • Kamera
    • Mötesprotokoll
    • Projekt
    • Prova på ridning
    • Styrelsen
    Arkiv
    • November 2011
    • Oktober 2011
    • September 2011
    • Augusti 2011
    • Juli 2011
    • Juni 2011
    • Maj 2011
    • April 2011
    RSS 2.0